Edebiyat-Kültür-Sanat Dergileri E-mail Adresleri
Hazırlayan: Osman Akyol
DERGİ |
KATEGORİ |
EDİTÖR |
|
Adam Sanat (Kapandı) |
Aylık/Sanat dergisi |
Turgay Fişekçi |
|
Adam Öykü (Kapandı) |
İki Aylık/Öykü dergisi |
Semih Gümüş |
|
Agora (Kapandı) |
İki Aylık |
Osman Akınhay |
|
Alaz (Kapandı) |
Mevsimlik |
E.Mine Ömer |
alazdergi@hotmail.com |
Argos (Kapandı) |
Aylık |
Enis Batur |
|
Akköy |
İki Aylık |
Güven Pamukçu |
akkoydergisi@gmail.com |
Aykırı Sanat |
Aylık |
M. Demirel Babacanoğlu |
aykirisanat@mynet.com |
Afrodisyas Sanat |
İki Aylık |
Tahsin Şimşek |
afrodisyassanat@mynet.com |
Akdeniz Edebiyat |
İki Aylık |
Faruk Demirel |
iletisim@akdenizedebiyat.net |
Ada |
Üç Aylık |
Serkan Türk |
serkanturk61@gmail.com adadergisi@hotmail.com |
Aylak (Kapandı) |
İki Aylık/Öykü dergisi |
Murat Gülsoy |
aylakdergi@yahoo.com |
Aylak Fanzin |
Aylık |
Halil İbrahim Öztürk |
aylakfanzin@gmail.com |
Adı Yok |
Mevsimlik |
Ezgi Harmancı |
adiyok@adiyok.com |
Akatalpa |
Aylık/Şiir dergisi |
Tülay Elal Muş |
akatalpa@hotmail.com |
Amanos Yazıları (Kapandı) |
İki Aylık |
Murat Altunöz |
amanosyazilari@gmail.com |
Altyazı |
Aylık/Sinema dergisi |
Fırat Yücel |
altyazi@altyazi.net |
Andız (Kapandı) |
Aylık/Şiir dergisi |
A.Uğur Olgar |
andizdergi@hotmail.com |
Aşkar |
İki Aylık |
İdris Ekinci |
idrisekinci58@gmail.com |
Aşkın (e) Hali |
Üç Aylık |
Metin Demirci |
askinehalidergisi@hotmail.com |
Ardıçkuşu |
Aylık |
Burhan Mendi |
ardickusu@ardickusu.com |
Ay Vakti |
Aylık |
Şeref Akbaba |
ayvakti@ayvakti.net |
Ayraç |
Aylık/Kitap tanıtım dergisi |
Yunus Emre Tozal |
iletisim@ayracdergi.org |
Ayna İnsan |
Üç Aylık |
Fatih Yavuz Çiçek |
aynaveinsan@gmail.com |
Acemi |
İki Aylık |
Şeref Yılmaz |
bilgi@acemidergisi.com |
Büyük Doğu (Kapandı) |
Aylık |
Necip Fazıl Kısakürek |
|
Baykuş |
Dört Aylık/Felsefe dergisi |
Güçlü Ateşoğlu |
baykus@baykusdergisi.com |
Berfin Bahar |
Aylık |
İsmet Arslan |
berfinbahar1995@hotmail.com |
Bireylikler |
İki Aylık |
Halim Şafak |
bireylikler@gmail.com |
Berceste |
Aylık |
Ümit Fehmi Sorgunlu |
bercestedergisi@gmail.com |
Bir Nokta |
Aylık |
Mürsel Sönmez |
istanbulbirnokta@hotmail.com |
Beşparmak |
İki Aylık |
Talat Avcı |
besparmak@gmail.com |
Biri |
Üç Aylık |
Nergis Canefe |
biridergisi@hotmail.com |
Beyazperde (Kapandı) |
Aylık/Sinema dergisi |
Mehmet Atak |
|
BoardTurk |
İnternet sitesi |
Web admin: Ender Cengiz |
boardtrtr@gmail.com |
B Planı |
İki Aylık |
Salim Nacar |
bplanidergisi@gmail.com |
BASAD Kültür Sanat Dergisi |
Aylık |
Günel Altıntaş |
dergi@basad.org.tr |
Cin Ayşe (Fanzin) |
Altı Aylık |
Anita Sezgener |
cinaysefanzin@gmail.com |
Çevirmenin Notu |
Üç Aylık |
Tozan Alkan |
editor@yasakmeyve.com |
Çağdaş Türk Dili |
Aylık |
Sevgi Özel |
ctd@dildernegi.org.tr |
Çağdaş Yaşam |
Aylık |
Duran Aydın |
mehmet.tasar01@hotmail.com |
Diriliş (Kapandı) |
Aylık |
Sezai Karakoç |
|
Dar Sokak (Kapandı) |
Aylık |
Murat Altunöz |
murataltunoz@hotmail.com |
Damar |
Aylık |
Özgen Seçkin |
ozgenseckin@mynet.com |
Dünya Bizim dunyabizim.com |
İnternet sitesi/kültür sanat portalı |
Asım Gültekin |
dunyabizimgyy@gmail.com |
Dergi-lik |
Blog sayfası |
Abdullah Birokur |
dergilik@gmail.com |
Değirmen |
İki Aylık |
Rüstem Budak |
degirmendergi@gmail.com |
Deliler Teknesi |
İki Aylık |
Aydın Şimşek |
deliler.teknesi@hotmail.com |
Düşünbil |
İki Aylık |
Olcay Yılmaz |
dusunbil@hotmail.com |
Dergah |
Aylık |
Mustafa Kutlu |
bilgi@dergahyayinlari.com |
Düşle (Kapandı) |
Aylık |
Barış Kuran |
bilgi@dusle.com |
Dünyanın Öyküsü |
İki Aylık/Öykü ve eleştiri dergisi |
Özcan Karabulut |
editor@dunyanınoykusu.com |
Dünden Bugünden Edebiyat |
İki Aylık |
Orhan H. Aydın |
bugunden.edebiyat@gmail.com |
Duvar |
İki Aylık |
Enis Rıza Sakızlı |
duvariletisim@gmail.com |
Dil ve Edebiyat |
Aylık |
Üzeyir İlbak |
dilveedebiyatdergisi@gmail.com |
Edebiyat ve Eleştiri |
İki Aylık |
Ahmet Yıldız |
edebiyat@interaktif.gen.tr |
Eylülce |
İki Aylık |
Ahmet Antmen |
eylulce.dergisi@gmail.com |
Ekin Sanat |
Aylık |
Turgut Koçak |
ekinsanat@hotmail.com |
Eylül |
Aylık/Toplumcu edebiyat dergisi |
Erdal Süsem |
eylulkulturedebiyat@hotmail.com |
Edebiyatta Üç Nokta |
Aylık |
Cenk Gündoğdu |
ikarosyayinlari@gmail.com |
Evrensel Kültür |
Aylık |
Nuray Sancar |
evrenselkulturdergi@yahoo.com |
Emektar Daktilo |
Aylık |
İlke Deniz |
emektardaktilo@hotmail.com |
Eşik Cini |
İki Aylık/Öykü dergisi |
Ali Enver Ercan |
esikcini@yahoo.com |
Edebiyat ve Eleştiri (Kapandı) |
İki Aylık/Eleştiri dergisi |
Ahmet Yıldız |
edebiyat@interaktif.gen.tr |
Eliz |
Aylık |
Hilmi Haşal |
elizedebiyat@gmail.com |
Edep |
Aylık |
Arif Ay |
edepdergisi@gmail.com |
Edebi Müdahale |
İki Aylık |
Ömer Faruk Dönmez |
mertedebiyat@gmail.com |
Edebiyat Ortamı |
Aylık |
Mustafa Aydoğan |
edebiyatortami@gmail.com |
Edebiyatta Üç Nokta |
Üç Aylık |
Cenk Gündoğdu |
ucnokta@hotmail.com |
Esrar |
Aylık |
Veysel Karani Tur |
esrardergisi@hotmail.com |
Fayrap |
Aylık |
Hakan Arslanbenzer |
fayrapper@gmail.com |
Film Arası |
Aylık/Sinema dergisi |
Suat Köçer |
filmarasidergisi@gmail.com |
Güney |
Üç Aylık |
Aziz Özer |
mail@guneydergisi.com |
Gülistan |
Aylık |
Süleyman Karakaş |
gulistan@gulistandergisi.com |
Geceyazısı (Kapandı) |
Dört Aylık |
Enis Batur |
|
Gediz |
Mevsimlik
|
Ahmet Çınar |
gedizdergisi@gmail.com |
Genç |
Aylık/Gençlik dergisi |
Mehmet Lütfi Arslan |
genc@gencdergisi.com |
Galapera Öykü (Fanzin) |
Aylık |
Jale Sancak |
bilgi@galapera.org |
Gölge |
Aylık e-dergi |
Mehmet Kaan Sevinç |
golgeedit@gmail.com |
Hürriyet Gösteri |
Üç Aylık |
Doğan Hızlan |
gosteri@hurriyet.com.tr |
Hariçten Gazel (Kapandı) |
İki Aylık |
Murat Ali Seven |
|
Haşhaşi |
Aylık |
Osman Çakmakçı |
hashasisanat@gmail.com |
Hece |
Aylık |
Hüseyin Su |
hece@hece.com.tr |
Hayalet Gemi (Kapandı) |
İki Aylık |
Murat Gülsoy |
|
Hece Öykü |
İki Aylık/Öykü dergisi |
Hüseyin Su |
hece@hece.com.tr |
Heves (Kapandı) |
Üç Aylık/Şiir dergisi |
Ali Özgür Özkarcı |
hevessiir@hotmail.com |
Hicran |
İki Aylık |
Adem Korkmaz |
hicrandergisi@hotmail.com |
Hayal |
Üç Aylık |
A. Savaş Savaşoğlu |
hayald@gmail.com |
Haksöz |
Aylık |
Hamza Türkmen |
haksozdergisi@gmail.com |
Haber Kültür |
İnternet sitesi |
Ercan Yılmaz |
haberkultur@gmail.com |
Hayvan (Kapandı) |
Aylık/Paldır Kültür dergisi |
Metin Üstündağ |
|
Hayal Bilgisi |
Aylık |
Cihat Albayrak |
editor@hayalbilgisi.org |
Har |
İki Aylık |
Nazmiye Kete |
hardergi@hotmail.com |
Havsala |
Aylık |
Gürsel Tanrıverdi |
havsaladergi@gmail.com |
Islık (Sanal dergi) |
İki Aylık |
Engin Akbaba |
islikdergi@gmail.com |
İnsancıl |
Aylık |
Cengiz Gündoğdu |
insancildergisi@hotmail.com |
İskele |
Mevsimlik |
Safa Arslan |
iskeledergi@gmail.com |
İtibar |
Aylık |
İbrahim Tenekeci |
itibardergisi@hotmail.com |
İzlek (Kapandı) |
Aylık |
Nizamettin Uğur |
izlekedebiyat@mynet.com |
İmge Öyküler (Kapandı) |
İki Aylık/Öykü dergisi |
Özcan Karabulut |
|
İmlasız (Kapandı) |
İki Aylık anarşist dergi |
Halim Şafak |
imlasizyazisma@hotmail.com |
İspinoz (Kapandı) |
İki Aylık/Şiir der/span /pp class=”MsoNormal” style=”text-align: center;” align=”center” gisi |
Hasan Güneş |
hasangunes1972@superonline.com |
insanokur.org |
İnternet sitesi |
Ümit Yıldırım |
insanokur.org@gmail.com insanokur.kitapsitesi@gmail.com |
İzdiham |
Aylık |
Bülent Parlak |
izdiham@gmail.com |
İzafi |
İki Aylık |
Mustafa Orman |
izafiedebiyat@gmail.com |
İnceleyen |
İki Aylık/Kitap Eleştiri ve Tanıtım |
Fatih Budak |
bilgi@inceeleyen.com |
Kurşun Kalem |
İki Aylık |
Veysel Çolak |
kursunkalem2009@gmail.com |
Kar |
İki Aylık |
Niyazi Yaşar |
niyaziyasar@hotmail.com |
Kertenkele |
Üç Aylık |
Şermin Hüküm |
kertenkeleedebiyatdergisi@ gmail.com |
Kuzey Yıldızı (Kapandı) |
İki Aylık |
Vedat Kamer |
kuzeyyildizi@kuzeyyildizi.com |
Kum |
İki Aylık |
Gencer Uçar |
asimsek70@hotmail.com |
Kaçak Yayın (Kapandı) |
Aylık |
Aslan Özdemir |
lm@leman.com.tr |
Kurtuba |
Aylık |
Ahmet Tek |
kurtubadergi@gmail.com |
Kıyı |
İki Aylık |
Fethi Yılmaz |
kiyidergisi@gmail.com |
Köprü |
Üç Aylık |
Mesut Zaimoğlu |
irtibat@koprudergisi.com |
Karagöz |
İki Aylık/Şiir ve temaşa dergisi |
Hakan Şarkdemir |
karagoz@ebabilyayinlari.com |
Kitap-lık |
Aylık |
Murat Yalçın |
myalcin@ykykultur.com.tr |
Kitapçı |
İki Aylık/Kitap tanıtım dergisi |
Ayhan Şahin |
kitapcidergi@gmail.com |
Koridor |
Üç Aylık |
Levent Özbek |
koridordergi@yahoo.com |
Kül Öykü |
İki Aylık/Öykü dergisi |
Bilal Kolbüken |
kuloyku@yahoo.com |
Karakalem |
Aylık |
Metin Karabaşoğlu |
karakalem@karakalem.net |
Kurgu |
İki Aylık |
Alaattin Topçu |
kurgukulturmerkezi@gmail.com |
Karayazı |
İki Aylık |
Süreyya Filiz Sisli |
karayazi.editor@gmail.com |
Karşın |
İki Aylık |
Dilek Genç Dilsiz |
info@herseyekarsin.com |
Kardelen |
İki Aylık |
Kadir Bayrak |
kardelen@kardelendergisi.com |
Kökler (Kapandı) |
Üç Aylık |
Osman Özbahçe |
koklerdergi@yahoo.com |
Kaos GL |
İki Aylık/Labunya dergisi |
Ali Erol |
semih@kaosgl.org |
Kuyudaki Koro |
Üç Aylık |
Bünyamin K. |
kuyudakikoro2012@gmail.com |
Kalem |
İki Aylık |
Kemal Akoğlu |
kalemdergi@mynet.com |
Karabatak |
İki Aylık |
Ali Ural |
karabatakdergisi@gmail.com |
Kün Edebiyat |
İki Aylık |
Ali Tavşancıoğlu |
kun_yayin@hotmail.com |
Kum |
İki Aylık |
Aydın Şimşek |
asimsek70@hotmail.com |
Kırtıpil |
İki Aylık |
Berkan M. Şimşek |
yazi@kirtipil.com |
Kültür Mafyası (Kapandı) |
Aylık/Kültür Sanat Dergisi |
Turgay Özçelik |
info@kulturmafyasi.com |
Kasaba Sanat |
Mevsimlik |
Emine Kuşoğlu |
kasabasanat@hotmail.com |
Kızılcık |
İki Aylık/Sosyalist Siyasi Kültür Dergisi |
Hüseyin Hasançebi |
kizilcik2004@yahoo.com |
Koza Dergisi |
İki Aylık |
Semih Samyürek |
info@kozadergisi.com |
Kirpi |
Aylık |
|
kirpidergisi@gmail.com |
Lacivert |
İki Aylık |
Esengül Kutkan |
lacivert_2005@yahoo.com |
Ludingirra (Kapandı) |
Üç Aylık/Şiir dergisi |
Nemciye Alpay |
|
Mesele |
Aylık |
Osman Akınhay |
mesele@agorakitapligi.com |
Mavera (Kapandı) |
Aylık |
Cahit Zarifoğlu |
|
Milliyet Sanat |
Aylık |
Abdi İpekçi |
webadmin@milliyet.com.tr |
Mühür |
İki Aylık/Şiir dergisi |
Mustafa Fırat |
muhur_siir@hotmail.com |
Mahsus Mahal |
Üç Aylık |
Aytekin Yılmaz |
mahsusmahaldernegi@gmail.com |
Mor Taka |
Aylık/Şiir dergisi |
Yaşar Bedri Özdemir |
mortaka@gmail.com |
Mostar |
Aylık |
Mehmet Raşit Küçükkürtül |
dergi@mostar.com.tr |
Mavi ADA |
Mevsimlik |
Şenol Yazıcı |
adamavi@gmail.com |
Moral Dünyası |
Aylık |
Yavuz Bahadıroğlu |
moral@moraldergisi.com |
Mahalle Mektebi |
İki Aylık |
Ulvi Kubilay Dündar |
ulvikubilaydundar@ mahallemektebi.net |
Mavi Yeşil |
İki Aylık |
Hasan Öztürk |
bilgi@maviyesildergisi.com |
Mimesis |
Altı Aylık/Tiyatro dergisi |
Fırat Güllü |
info@mimesis-dergi.org |
Mürekkep (Fanzin) |
Üç Aylık |
Ömer Uyan |
murekkepdergi.iu@gmail.com |
Notos Öykü |
İki Aylık |
Semih Gümüş |
editor@notoskitap.com |
Nikbinlik |
Aylık |
Ahmet Antmen |
nikbinlik_oet@yahoo.com |
Nida |
Aylık |
Fatih Bütün |
nida_dergisi@hotmail.com |
Natama |
Üç Aylık |
Enis Akın |
natamadergi@gmail.com |
Patika |
Üç Aylık |
Zeki Afacan |
patikadergisi@yahoo.com |
Poetikhaber |
Blog sayfası |
Mustafa Celep |
poetikhaber@gmail.com |
Papirüs (Kapandı) |
Aylık |
Cemal Süreya |
|
Picus (Kapandı) |
Aylık |
Gülenay Börekçi |
|
Peyniraltı Edebiyatı |
Aylık |
Selim Bektaş |
peyniraltiedebiyat@gmail.com |
Roman Kahramanları |
Üç Aylık |
Ömer Asan |
heyamola@heyamola.net |
Rind |
Edebiyat Kitabı |
Tuğrul Tanyol |
rindedebiyat@gmail.com |
Ortanca |
Üç Aylık |
İbrahim İmer |
ortancadergisi@gmail.com |
Öteki-siz |
Aylık |
|
otekisizdergi@gmail.com |
Özgür Edebiyat |
İki Aylık |
Metin Celal |
ozguredebiyat@gmail.com |
Öykü Teknesi (Kapandı) |
İki Aylık |
Aydın Şimşek |
oykuteknesi@hotmail.com |
Öteki-siz |
İki Aylık |
Salih Aydemir |
salihaydemir@otekisiz.com |
Peyniraltı Edebiyatı |
Aylık |
Selim Bektaş |
peyniraltiedebiyat@gmail.com |
Sanat Cephesi |
Üç Aylık |
Sırrı Öztürk |
sanatcephesi@gmail.com |
SanatLog sanatlog.com |
İnternet sitesi |
Hakan Bilge |
hakanbilge@sanatlog.com |
Sıcak Nal |
İki Aylık |
Süreyya Evren |
sicaknal@gmail.com |
Sabit Fikir |
Aylık |
Elif Bereketli |
editor@sabitfikir.com |
Sincan İstasyonu |
Aylık |
Abdülkadir Budak |
sincanistasyonu@mynet.com |
Sinema (Kapandı) |
Aylık/Sinema dergisi |
Mehmet Açar Engin Ertan |
|
Siyahi (Anarşist/Kapandı) |
İki Aylık |
Bülent Usta |
siyahieditor@gmail.com |
Sızıntı |
Aylık |
Dr. Arif Sarsılmaz |
sizinti@sizinti.com.tr |
Somuncu Baba |
Aylık |
Musa Tektaş |
bilgi@somuncubaba.net |
Sombahar (Kapandı) |
Aylık/Şiir dergisi |
Murat Yalçın |
|
Sözcükler |
İki Aylık |
Turgay Fişekçi |
tfisekci@gmail.com |
Seçilmiş Hikayeler (Kapandı) |
Aylık/Öykü |
Salim Şengil |
|
Sühan (Kapandı) |
İki Aylık |
Hüseyin Kaya |
huseynkaya@gmail.com |
Sanat ve Hayat (Kapandı) |
Aylık |
Hacı Orman |
|
Sınırda (Kapandı) |
Üç Aylık |
Hüsamettin Çetinkaya |
info@sinirda.org |
S’imge (Kapandı) |
İki Aylık |
Emine Tutar |
simgedergisi@siirkenti.com |
Sunak |
Aylık |
Hakan Keysan |
hakankey@msn.com |
Sosyalist Forum sosyalistforum.org |
Sosyalist internet sitesi |
Bilal Kolbüken |
info@tekojin.com |
Sekizinci Kıta |
Kırk beş Günlük |
Can Ulusoy |
canulusoy09@gmail.com |
Sarnıç |
Aylık |
İnan Çetin |
sarnicoyku@gmail.com |
Semaver Öykü |
İki Aylık |
Deniz Dengiz Şimşek |
semaveroyku@gmail.com |
Sonsuzkare |
Aylık/Sinema dergisi |
Mesut Uçakan |
info@sonsuzkare.com |
Siyah Beyaz |
Üç Aylık |
Zafer Köse |
dergisiyahbeyaz@gmail.com |
Şiir Atı (Kapandı) |
İki Aylık/Şiir dergisi |
Seyhan Erözçelik |
siirati@turk.net |
Şiiri Özlüyorum |
Aylık/Şiir dergisi |
Fuat Çiftçi |
fuatciftci70@gmail.com |
Şehrengiz |
İki Aylık |
Cihat Karaman |
sehrengizdergisi@hotmail.com |
Şiir Akademisi |
İnternet sitesi |
Hilmi Haşal |
siirakademisi@gmail.com |
Şiir Saati |
Üç Aylık/Şiir dergisi |
Gülümser Çankaya |
gulumsercankaya@yahoo.com |
Şair Çıkmazı |
Aylık/Şiir dergisi |
Adnan Acar |
saircikmazidergi@gmail.com |
Şiirden |
İki Aylık/Şiir dergisi |
Metin Cengiz |
siirdendergi@gmail.com |
Tersakan Toros (Kapandı) |
İki Aylık |
Ali Ozanemre |
tersakantoros@gmail.com |
Taflan (Kapandı) |
İki Aylık |
Faruk Bal |
taflandergi@gmail.com |
Türk Edebiyatı |
Aylık |
Beşir Ayvazoğlu |
tedev@turkedebiyati.com.tr |
Temrin |
Aylık |
Hüseyin Kaya |
bilgi@temrindergisi.com |
Tasfiye |
Aylık |
Ahmet Örs |
tasfiyedergisi@gmail.com |
Türkçe Bilgi |
İnternet sitesi |
|
bilgi@turkcebilgi.com |
Türk Dili Dergisi |
Aylık |
Ahmet Miskioğlu |
amiskioglu@turkdilidergisi.com |
Temren |
İki Aylık/Şiir ve yazın dergisi |
Muammer Can |
temrendergisi@gmail.com |
Tmolos Edebiyat |
Üç Aylık |
Ömer Akşahan |
aksahan953@gmail.com |
Tavır (Sosyalist) |
İki Aylık |
Veysel Şahin |
bilgi@tavirdergisi.com |
Tay |
İki Aylık/Kültür, sanat ve çevre dergisi |
Halil Nihat Yıldız |
taydergisi@mynet.com |
Tasart |
Tasarım ve sanat e-dergisi |
Kamil Eser |
tasartdergi@gmail.com |
Umran |
Aylık |
Şemsettin Özdemir |
umran@umrandergisi.com |
Üçüncü Mevki |
Aylık |
Gökçe Özder |
ucuncumevki@gmail.com |
Ücra |
İki Aylık/Şiir dergisi |
Murat Üstübal |
ucrasiir@gmail.com |
Varlık |
Aylık |
Enver Ercan |
varlik@varlik.com.tr |
Virgül (Kapandı) |
İki Aylık |
Mustafa Arslantunalı |
virguldergisi@gmail.com |
Videosinema (Kapandı) |
Aylık/Sinema dergisi |
Vecdi Sayar |
|
Velvele (Fanzin) |
Aylık |
|
velvelemecmua@mynet.com |
Varaka |
İki Aylık |
Mikail Söylemez |
varakadergisi@gmail.com |
Yaba/Yaba Edebiyat |
İki Aylık |
Aydın Doğan |
yaba@yabaedebiyat.com |
Yasakmeyve |
İki Aylık/Şiir dergisi |
Bülent Usta |
editor@yasakmeyve.com |
Yordam |
İki Aylık |
Mehmet Sait Çakar |
yordamdergisi@yandex.com |
Yaprak (Kapandı) |
On beş günlük |
Orhan Veli Kanık |
|
Yağmur |
İki Aylık |
Abdullah Aymaz |
info@yagmurdergisi.com.tr |
Yedi İklim |
Aylık |
Ali Haydar Haksal |
yediiklim@yahoo.com |
Yumuşak g (Kapandı) |
İki Aylık |
Adullah Faruk Gönüllü |
heybe@yumusakg.com |
Yeniyazı |
İki Aylık |
Yavuz Türk |
yeniyazi@gmail.com |
Yitik Ülke (Kapandı) |
Aylık |
Kadir Aydemir |
yitikulke@gmail.com |
Yolcu |
İki Aylık |
Ferhat Kalender |
yolcudergisi@hotmail.com |
Yom Sanat (Kapandı) |
İki Aylık |
Cuma Duymaz |
yom-sanat@yahoo.com |
Yeni İnsan Yeni Sinema |
Üç Aylık/Sinema dergisi |
Zahit Atam |
yenisinema@yenisinema.net |
Yüzakı |
Aylık |
Muhammet Ali Eşmeli |
dergi@yuzaki.com |
Yedinci Sanat (Kapandı) |
Aylık/Sinema dergisi |
Atilla Dorsay |
|
Yeni Sinema (Kapandı) |
Aylık/Sinema dergisi |
Şakir Eczacıbaşı |
|
Yeni Film |
Üç Aylık/Sinema dergisi |
Bülent Görücü |
yenifilm@gmail.com |
Yön (Kapandı) |
Aylık |
Doğan Avcıoğlu |
|
Yazko Edebiyat (Kapandı) |
Aylık |
Memet Fuat |
|
Yaratım |
Aylık/Şiir dergisi |
Ahmet Çakmak |
yaratisiir@yahoo.com |
Yel Değirmeni |
Nüsha |
Muhammed Emre Yapraklı |
yeldegirmeni0@gmail.com |
Yalnızlar Mektebi |
İki Aylık |
Devran Bostancıoğlu |
info@yalnizlarmektebi.com |
Zalifre Yazıları |
İki Aylık/Şiir ve eleştiri dergisi |
Hüseyin Avni Cinoğlu |
a.akinci58@gmail.com |
Zula |
Aylık |
Efecan Keskin |
zuladergisi@gmail.com |
Zamansız |
Aylık |
Eyüp Fazlı Koştan |
zamansizdergisi@gmail.com |
Ekin Sanat: 80: Sayı
8 Ekim 2024 Yazan: Editör
Kategori: Biyografi, Dergi & Fanzin, Duyurular, Edebiyat, Eleştiri, Sanat, Siir, Ustalara Saygı
EKİN SANAT DERGİSİ EKİM 2024 80. SAYI:
Gülsün Işıldar / Sacayağı Düğümleri
İdris Köylü / Endişe/9
Suzan Kuran / Sevmek
Ayşe Kaygusuz /Ali Ozanemre İle Söyleşi
Hasibe Ayten / Aç Kapını
Özel Arabul / Sekoya
Sevilay Yücedağ / Günakâr Söküğü
Mehmet Özgür Ersan / Aforizmalar – Düşünce Kırıntıları Mutluluk
Mehmet Özgür Ersan / Ardıç Ağacına Çakmak Taşıyla Yazılmış Yanık Gazel
Harika Ufuk / Umut
Harika Ufuk / Beden ve Ruh
Osman Akyol / Ölümden Sonra
Esra Şenyüz / Segâh Makamında Topal Kedi Tregedyası
Esra Şenyüz / Manş’ın Yüzsüzü
Hakan Bilge / Üçüncü Dünyanın Çocukları
Serhat Çakın / Montaigne Denemeler
Gülderen Gürcan / Vardiya Salhaneleri
Ayşe Kaygusuz / Soyundu Gece
Bekir Koçak / Bu Çocuk Ruhu Bisiklet Sevinci
Arzu Demir / Bulvardı Ceyda
Sevgi Ünal / Aşk-ı Fili Pınar
Özdemir Yenice / Kan Kara Şehir
Turgut Koçak / Ateşe Yazdım/5
Turgut Koçak / Bekleyiş
Leyla İpek / Vagon Vagon İçinde
Mavi Tuğba Ateş / Küf Kokusu
H. Tuğrul Atasoy / Akış
Nesrin Arıkan / Yaralıyım
Necati Arslanmirza / Olgu
Hikmet Güzelkokar / Bir Arkadaş Arıyorum
Halil İbrahim Gül / Sen İstanbulsun
Burhan Mendi / Ne Dersin
Hızır İrfan Önder / Gittin
Ayten Kaya Görgün / Kanlı ve Dalgacı
Handan Gökçek / Gece Kelebeği
Can Şenses / Güz Müydü?
İdil Hafızoğlu / Alper
Mete Öztürk / Yeraltından Şehrin İzleri
Zerrin Yaya / Güvercinler Uykudayken
Niyazi Mete Gürgan / Şehrin Boy Aynası
Attilla Oğuz / Eugène Guillevic’in Şiirine Dair
Eugène Guillevic / Ayakta – Işıltı - Çivi – Yaşamak Artıyor – Bir Çivi
Mehmet Korkmaz / Emekleme
Başak Tuncel / Orient Express
Yalçın Yücel / Üşürüz İçimizde
Sultan Kaygusuz Şahan / Ey Haya
Meriç Yoldaş Hiçyılmaz / Saunada Sohbet
Harika Külçür / Sefer
Özcan Özkan / Özgürlük
Özcan Özkan / Aheste
Mehmet Seviş / Yalanı Şairlerin
Hasan Çam / Garibim
Ökkeş Öztürk / Dev Adamlar
Bekir Yaşar / Utanmaz
Ekin Sanat / Çiçek ve Çiçek Yapraklarını Resimlerde Yaşatmak
Emine Şahman / Umuda Işık Yakmak
Eugène Guillevic / (Ön kapak) Portre
ekinsanat / Arka Kapak) Emine Şahman’dan Tablo
ekinsanat / (Ön İç Kapak) yayınlar - (Arka İç Kapak) Yayınlar
Yeşilçam’a Giriş Sınavı (YGS)
19 Mayıs 2024 Yazan: Editör
Kategori: Sanat, Sinema, Türk Sineması, Yakın Dönem & Günümüz Sineması
1. Tarihteki ilk Türk sinemacı kimdir?
A) Sedat Simavi
B) Fuat Uzkınay
C) Sigmund Weinberg
D) Muhsin Ertuğrul
E) Metin And
2. Aşağıdaki repliklerden hangisi Kadir İnanır’a aittir?
A) Amca, size baba diyebilir miyim?
B) Senin annen bir melekti yavrum!
C) Ben Kadir, Deli Kadir ülen!
D) Sen kaç yiğidim, ben onları oyalarım!
E) Güzel olduğunuz kadar küstahsınız da.
3. Aşağıdakilerden hangisi “tüm zamanların en iyi on filmi” arasına girmiş Türk filmi klasiklerinden biridir?
A) Bir Demet Yasemen
B) Parçala Behçet
C) Dünyayı Kurtaran Adam
D) Anayurt Oteli
E) Acıların Çocuğu
4. “Soyun anam, bitiyorum sana!” repliği kime aittir?
A) Tecavüzcü Coşkun
B) Nuri Alço
C) Behçet Nacar
D) Şahin K.
E) Kemal Sunal
5. Yeşilçam’ın “zengin kız-fakir oğlan” klişesinde reddedilen “fakir ama gururlu genç” ne yapar?
A) İntikam yeminleri eder
B) Hayata küser
C) Kaderim böyleymiş der
D) Kendini ibadete verir
E) Yeni aşklara yelken açar
6. Yılmaz Güney’in 1970’te çektiği “Umut” filminin türü nedir?
A) Polisiye
B) Toplumsal gerçekçi film
C) Korku
D) Yerli western
E) Seks güldürüsü
7. Aşağıdaki repliklerden hangisi Cüneyt Arkın’a aittir?
A) Sizi ebediyete kadar bekliciim.
B) Nen var kuzum.
C) N’ayır, n’olamaz!
D) Babanın kanını yerde koma oğul!
E) Bana Delibaş Aryon derler, Elenora!
8. Aşağıdaki filmlerden hangisinde Şener Şen rol almamıştır?
A) Muhsin Bey
B) Davaro
C) Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni
D) Sürü
E) Eşkıya
9. Aşağıdakilerden hangisi çöp (trash) filmdir?
A) Selvi Boylum Al Yazmalım
B) Masumiyet
C) Gelin
D) Yol
E) Tak Fişi Bitir İşi
10. Aşağıdakilerden hangisi ilk köy filmimizdir?
A) Bataklı Damın Kızı
B) Köyden İndim Şehire
C) Derya Gülü
D) Köylü Kızı
E) Kezban
11. Cüneyt Arkın aşağıdaki tiplemelerden hangisini canlandırmamıştır?
A) Malkoçoğlu
B) Cingöz Recai
C) Kara Murat
D) Battal Gazi
E) Hacı Murat
12. “Aşk kalbimi yakan bir volkan gibidir,
En sevdiğim tatlı kazandibidir.
Leyla sev beni, sokma müşküle,
Seninle kaşık atalım iki tabak keşküle.”
Yukarıdaki dizeler hangi şairin kaleminden çıkmıştır?
A) Ziya Paşa
B) Fuzuli
C) Tosun Paşa
D) Cemal Süreya
E) Tevfik Fikret
13. Gösterime girdiği 1996 yılında 2 milyon 565 bin 123 izleyici sayısına ulaşarak gişe rekoru kıran Türk filmi hangisidir?
A) Ağır Roman
B) Bize Nasıl Kıydınız
C) İstanbul Kanatlarımın Altında
D) Eşkıya
E) Işıklar Sönmesin
14. “Atını Seven Kovboy” filminin yönetmeni kimdir?
A) Federico Fellini
B) Akira Kurusawa
C) Orson Welles
D) Emir Kusturica
E) Aram Gülyüz
15. Aşağıdaki filmlerden hangisi sanat filmidir?
A) A Ay
B) Sürgün
C) Şehzade Sinbad Kaf Dağında
D) Şabanoğlu Şaban
E) Baldız
16. Hababam Sınıfı serisi hangi yazarın aynı adlı romanından uyarlamadır?
A) Aziz Nesin
B) Rıfat Ilgaz
C) Yusuf Atılgan
D) Muzaffer İzgü
E) Peyami Safa
17. Berlin in Berlin filmindeki “mastürbasyon” sahnesiyle hafızalarımıza kazınan ünlü oyuncu kimdir?
A) Sibel Kekilli
B) Zerrin Egeliler
C) Hülya Avşar
D) Banu Alkan
E) Hülya Koçyiğit
18. Aşağıdaki yazarlardan hangisinin yanında verilen romanı beyazperdeye uyarlanmamıştır?
A) Necati Cumalı- Susuz Yaz
B) Orhan Kemal- Bereketli Topraklar Üzerinde
C) Kerime Nadir- Hıçkırık
D) Peyami Safa- Matmazel Noraliya’nın Koltuğu
E) Yusuf Atılgan- Anayurt Oteli
19. C Blok, Masumiyet, Üçüncü Sayfa, İtiraf ve Yazgı gibi filmleriyle tanıdığımız 1964 doğumlu genç yönetmenimiz kimdir?
A) Kudret Sabancı
B) Serdar Akar
C) Derviş Zaim
D) Nuri Bilge Ceylan
E) Zeki Demirkubuz
20. Aşağıdakilerden hangisi 12 Eylül’ü sorgulayan filmlerden değildir?
A) 72. Koğuş
B) Eve Dönüş
C) Ses
D) Uçurtmayı Vurmasınlar
E) Babam ve Oğlum
Cevap Anahtarı Şifre Algoritması: A=0, B=1, C=2, D=3, E=4 olmak üzere doğru yanıt, soru numarasının 5 modülüne göre denk olduğu kalan sınıfına karşılık gelen şıktır.
Örneğin 19. soru; 19’u 5’e böl, kalan 4. Doğru yanıt, 4’e karşılık gelen “E” şıkkı.
İşte bu kadar, başarılar…
osmanakyol72@hotmail.com
1 Haziran 2024, İstanbul
Yazarın diğer yazıları için tıklayınız.
Osman Akyol - Sorumlu Müdür
19 Mayıs 2024 Yazan: Editör
Kategori: Öykü Kitapları, Kitabiyat, Sanat
Osman Akyol’un beklenmeyen öykü kitabı “Sorumlu Müdür” Ekin Sanat Yayınları’ndan çıktı…
Osman Akyol öyküleri mizahın tüm ironik yönlerinden faydalanırken, bir taraftan da Tüm Anadolu’yu kapsayan insan örgülü betimlemeleriyle de dikkat çekiyor. Kimi zaman 1980 öncesinin kaotik ortamından faydalanarak o dönemin liderlerini öyküsünün içine bir Yeşilçam yönetmeni edasında alıp okuyana bıyık altından gülme keyfi veriyor; Kimi zamanda günümüz dizilerinin suya sabuna dokunmayan ortamından keyifli bir okuma çıkartabiliyor.
Okuduğunuz tüm öykülerinde egemen devlet zihniyetini dozunda eleştiri oklarıyla vururken, Hansala gibi arkasını dönmeden direkt hedefine yöneliyor. Tüm darbeleri, cuntaları sorgularken uzaktaki umudu saklı gösterip haklı mücadeleler tarihini gözler önüne serebiliyor.12 Eylül Faşist cunta lideri Kenan Evren de bu eleştiriden nasibini alırken; masum yüzü ve tüm gençliğiyle Erdal Eren’i hatırlamamıza neden oluyor. Örneğin:”Başını öne eğenlerin içinde 17 Yaşında masum yüzlü bir genç vardı. Evren Paşa yanına gidip adını sordu.’Erdal Eren’ yanıtını alınca emrindeki askerlere:’Bunları beslemeyin; Bir kaçını Taksim Meydanı’nda sallandırın” iğrenç tiradını gözümüzün içine sokarken, askeri vesayeti bir kez daha lânetlememizi sağlıyor.
Kürt Açılımı denen aslında hiçbir şeyin açılmadığı durumunu bir okul gezisinde zamane asi Kürt genci edasında ufak tefek dokundurmalarla anlatıyor. Tüm bunları anlatırken bize bilgi dağarcığının ne denli dolu olduğunu da gösteriyor.
Çocuk hakları, kadın hakları, insanlık suçları, gibi kavramları yine mizahî bir dille ezberimize sokuyor.
Belki öğretmenliğinin ve okul hayatının ona getirdiği zengin yaşanmışlıklarla öğretmenlerin, öğrencilerin sorunları bizim yaşadıklarımızı anımsamamıza yol açıyor. Örneğin “hiperaktivite “ denen dikkat eksikliğini, manik depresyonları anlatırken yine bir eğitimci olarak çevremizde ne çok muzdarip aile ve çocuk olduğunu gözlemlerini katarak yine alaycı bir tarzla anlatıyor.
Bir an kendinizi Yeşilçam’ın vurdulu kırdılı Tarkan, Kara Murat tarzı filmlerin repliğini tekrar anımsarken buluyorsunuz. Savaşların nasıl sudan sebeplerle üstelik masumane bir şekilde belleklerimize sokulduğunu, Irak’ın bombalanmasının film gibi izletilmesi halkların birbirine nasıl ötekileştirildiğini fark ederek okuyabiliyorsunuz.
Günümüzdeki Akp hükümetinin halka rağmen yaptığı icraatlar, dini dogmalar, cemaatler bize mizahî bir öyküyle tekrar tekrar gösteriliyor. Örneğin:”Tamam lan gidin edebinizle sevişin, üçüz yapmadan da gelmeyin” cümlesi size de tanıdık gelmiyor mu? Ya da Turan Dursun’un anlatıldığı öyküde nasıl katledildiği, şeytan öykülemesiyle anlatılırken hüzne boğulmanız an meselesidir. Özgürlüğün nasıl zor kazanılan bir kavram olduğu, iktidarın insanı nasıl canavarlaştırdığı “eşek adasında düzen”de ne güzel anlatılmış.
Ailelerin, baba ve annelerin, gençlerin sorunları anlatılırken bazen gülmeniz gereken yerlerde gözlerinizin sulanmasına engel olamadığınızda, belki kendi sorunlarınızın sarmalında bocaladığınız usunuza gelecektir.
Hubble, Cern, Challenger, sinema bile mizahtan kurtulamazken siz tüm öyküleri bitirdiğinizde, arkanıza yaslanmak yerine, bir kez daha okuyarak gençliğinize dönmek isteyeceksinizdir.
Kısacası tüm öyküler hayli zıpır gençliğin özellikle kullandığı kelimelerle bezenip, eskilere bir selâm çakarak kurulurken; “Kalburüstü kelâmlar” öyküleriyle Osman Akyol bence hem bilgisi, hem mizahıyla en yüksek düzeyine ulaşırken,”Bir günün bakiyesi”nde dürüst bir aile babasının nasıl olabileceği ne güzel anlatmış.
Velhâsıl “Sorumlu Müdür” iyi bir öykü kitabı olmuş.
Bedros Dağlıyan
Şair
ekin sanat yayınları
merkez büro: 0 312 419 60 53
istanbul bürosu: 0 216 337 82 10kitabın dağıtımı yapılan kitabevleri:
imge kitabevi (konur sokak, kızılay-ankara)
turhan kitabevi (yüksel caddesi, kızılay-ankara)
kadıköy mephisto kitabevi (muvakkithane caddesi, kadıköy-istanbul)
çapa kitabevi (millet caddesi, fatih-istanbul)
ağaç kitabevi (fevzipaşa caddesi, fatih-istanbul)
Türk Sinemasında Sanat Filmleri
14 Mayıs 2024 Yazan: Editör
Kategori: Kült Filmler, Klasik Filmler, Manşet, Sanat, Sinema, Türk Sineması, Yakın Dönem & Günümüz Sineması
“A Ay” desem?
Peki, “Hababam Sınıfı” desem?
Filmin özgün müziğini yapan Melih Kibar’ı saymazsak; Güdük Necmi’yi, İnek Şaban’ı, Damat Ferit’i, Hayta İsmail’i, Kel Mahmut’u, Hafize Ana’yı ve Badi Ekrem’i kim hatırlamaz.
Parçala Behçet, Beş Dakikada Beşiktaş, Tak Fişi Bitir İşi, Turist Ömer, Savulun Battal Gazi Geliyor, Kara Murat Fatih’in Fedaisi, Davaro, Kibar Feyzo, Sahte Kabadayı, Dünyayı Kurtaran Adam, Acıların Çocuğu, Recep İvedik… filmlerini duymayan ya da izlemeyen yok gibidir. Baştaki filmi neden çıkaramadık? Çünkü o, Türk sinema tarihinde yapılmış en sofistike sanat filmi, diğerleri ise dönemsel ve ticari eğilimlere göre “kotarılmış” popüler filmler. Hatta bazıları artizler kahvesinde kastı yapılıp bir hafta gibi rekor sürelerde, kimi zaman senaryosuz olarak çekilmiş B sınıfı çöp filmler.
Nedir bir filmi sanat filmi yapan? Bunun herkesçe kabul edilen genel geçer bir kuralı var mıdır? Neden bazı filmler elli bin seyirciye ulaşamazken bazıları üç milyon seyirciye ulaşır? Sanat filmi kategorisindeki bir filmin gişede hâsılat rekoru kırması olası mıdır?
Tüm bu soruların yanıtlarını aramaya başlamadan önce kendi seçkim olan ve sanat filmi kategorisine girebilecek bir listeyi paylaşmak istiyorum:
Susuz Yaz (Metin Erksan, 1963); Gurbet Kuşları (Halit Refiğ, 1964); Sevmek Zamanı (Metin Erksan, 1965); Vesikalı Yârim (Lütfi Akad, 1968); Umut (Yılmaz Güney, 1970); Senede Bir Gün (Ertem Eğilmez, 1972); Gelin (Lütfi Akad, 1973); Canım Kardeşim (Ertem Eğilmez, 1973); Arkadaş (Yılmaz Güney, 1974); Diyet (Lütfi Akad, 1974); Tosun Paşa (Kartal Tibet, 1976); Mağlup Edilemeyenler (Atıf Yılmaz, 1976); Kapıcılar Kralı (Zeki Ökten, 1976); Selvi Boylum Al Yazmalım (Atıf Yılmaz, 1977); Sürü (Zeki Ökten, 1978); Maden (Yavuz Özkan, 1978); Bereketli Topraklar Üzerinde (Erden Kıral, 1979); Yol (Şerif Gören, 1981); Ah Güzel İstanbul (Ömer Kavur, 1981); Bir Yudum Sevgi (Atıf Yılmaz, 1984); Züğürt Ağa (Nesli Çölgeçen, 1985); Adı Vasfiye (Atıf Yılmaz, 1985); Aaah Belinda! (Atıf Yılmaz, 1986); Asiye Nasıl Kurtulur (Atıf Yılmaz, 1986); Değirmen (Atıf Yılmaz, 1986); Anayurt Oteli (Ömer Kavur, 1986); Muhsin Bey (Yavuz Turgul, 1986); Ses (Zeki Ökten, 1986); Kadının Adı Yok (Atıf Yılmaz, 1987); Düttürü Dünya (Zeki Ökten, 1988); Uçurtmayı Vurmasınlar (Tunç Başaran, 1989); A Ay (Reha Erdem, 1989); Piano Piano Bacaksız (Tunç Başaran, 1990); Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (Yavuz Turgul, 1990); Madde 438 (Ümit Efekan, 1990); Gölge Oyunu (Yavuz Turgul, 1992); Cazibe Hanımın Gündüz Düşleri (İrfan Tözüm, 1992); Dönersen Islık Çal (Orhan Oğuz, 1992); Sarı Tebessüm (Seçkin Yaşar, 1992); Kız Kulesi Âşıkları (İrfan Tözüm, 1993); Gece, Melek ve Bizim çocuklar (Atıf Yılmaz, 1993); Böcek (Ümit Elçi, 1994); İstanbul Kanatlarımın Altında (Mustafa Altıoklar, 1995); Eşkıya (Yavuz Turgul, 1996); Mum Kokulu Kadınlar (İrfan Tözüm, 1996); Hamam (Ferzan Özpetek, 1996); Tabutta Rövaşata (Derviş Zaim, 1996); Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997); Masumiyet (Zeki Demirkubuz, 1997); Gemide (Serdar Akar, 1998); Mayıs Sıkıntısı (Nuri Bilge Ceylan, 1999); Üçüncü Sayfa (Zeki Demirkubuz, 1999); Güneşe Yolculuk (Yeşim Ustaoğlu, 2024); Filler ve Çimen (Derviş Zaim, 2024); Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2024); Metropol Kabusu (Ümit Cingüven, 2024); Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak (Ahmet Uluçay, 2024); Duvara Karşı (Fatih Akın, 2024); Takva (Özer Kızıltan, 2024); Babam ve Oğlum (Çağan Irmak, 2024); Eve Dönüş (Ömer Uğur, 2024); İklimler (Nuri Bilge Ceylan, 2024); Hokkabaz (Cem Yılmaz, Ali Taner Baltacı; 2024); Kader (Zeki Demirkubuz, 2024); Mavi Gözlü Dev (Biket İlhan, 2024); Pazar: Bir Ticaret Masalı (Ben Hopkins, 2024); Sis ve Gece (Turgut Yasalar, 2024); Üç Maymun (Nuri Bilge Ceylan, 2024); Issız Adam (Çağan Irmak, 2024); Devrim Arabaları (Tolga Örnek, 2024); Bal (Semih Kaplanoğlu, 2024); Çoğunluk (Önder Çakar, Seren Yüce; 2024); Kaybedenler Kulübü (Tolga Örnek, 2024).
Şimdi de bu listeden bir top yirmi çıkaralım:
1. A Ay (Reha Erdem, 1989)
2. Anayurt Oteli (Ömer Kavur, 1986)
3. Sevmek Zamanı (Metin Erksan, 1965)
4. Muhsin Bey (Yavuz Turgul, 1986)
5. Susuz Yaz (Metin Erksan, 1963)
6. Umut (Yılmaz Güney, 1970)
7. Sürü (Zeki Ökten, 1978)
8. Selvi Boylum Al Yazmalım (Atıf Yılmaz, 1977)
9. Gelin (Lütfi Akad, 1973)
10.Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (Yavuz Turgul, 1990)
11.Uçurtmayı Vurmasınlar (Tunç Başaran, 1989)
12.Masumiyet (Zeki Demirkubuz, 1997)
13.Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2024)
14.Bereketli Topraklar Üzerinde (Erden Kıral, 1979)
15.Gemide (Serdar Akar, 1998)
16.Kadının Adı Yok (Atıf Yılmaz, 1987)
17.Takva (Özer Kızıltan, 2024)
18.Senede Bir Gün (Ertem Eğilmez, 1972)
19.Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak (Ahmet Uluçay, 2024)
20.Çoğunluk (Seren Yüce, 2024)
Görüldüğü gibi sanat filmleri, 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi’nden sonra artış gösteriyor. Anlaşılan askeri cunta, mevcut iktidara darbe yapmakla kalmamış, sinemacıların korteksinde sanat filmi yapan bölgeye de darbe etkisi yapmış. İşin şakası bir yana, yılda 300–400 filmin çekildiği yıllarda Yeşilçam piyasasından sanat filmi beklemek mucize olurdu.
Peki, Ömer Kavur’un Anayurt Oteli’ni Türk sinemasının başyapıtı yapan nedir? Ömer Kavur gibi bir ustanın elinden çıkan bu film, aynı zamanda bir roman uyarlamasıdır. Yusuf Atılgan’ın aynı adlı romanından sinemaya uyarlanmıştır. Edebiyat ve sinemanın dostluğu diye özetlenebilecek bu gerçek, başka pek çok sanat filminde de karşımıza çıkar. Kırgız yazar Cengiz Aytmatov’un “Kırmızı Eşarp” romanından uyarlanan Selvi Boylum Al Yazmalım filminde; Duygu Asena’nın aynı adlı romanından uyarlanan Kadının Adı Yok filminde; Orhan Kemal’in aynı adlı romanından uyarlanan Bereketli Topraklar Üzerinde filminde; İhsan Koza’nın aynı adlı öyküsünden uyarlanan Senede Bir Gün filminde olduğu gibi…
İlk neden bu olsa gerek. İkinci ve belki de en önemli neden olarak filmin seyirciyi harekete geçiren bir etkiye sahip olması gösterilebilir. Filmin anti-kahramanı Zebercet; suçlarından arınmak için mahkemeyi beklemez. Kendi vicdanında kurar mahkemeyi ve ucunda intihar olan karanlık bir tünelde sürdürür yolculuğunu.
A Ay; şiirsel ve simgesel bir filmdir; anlatmak istediklerini, tıpkı Yunanlı yönetmen Theo Angelopoulos’un “Puslu Manzaralar” filminde olduğu gibi, simgeler üzerinden yapılan göndermelerle verir. Saklı mesajı bulup çıkarmak burada seyirciye düşmektedir. Elbette böylesine durağan sanat filmlerini hoşça vakit geçirmek, mesajı zahmetsizce almak ve hemen oracıkta tüketmek isteyen milyonların izlemesi beklenemez.
Susuz Yaz ve Sevmek Zamanı filmlerinde kusursuz bir çevre betimlemesi vardır. Işık, çekilecek planlar ve kamera açıları milimetrik olarak hesaplanmıştır. Fakat günümüz sanat filmlerinin olmazsa olmazı; döngüsel kurgu ve flashback (hayal, çağrışım) sahneleri yoktur. Olaylar tarih sırasına göre verilmiştir. Zaten döngüsel kurgu için Quentin Tarantino’nun “Rezervuar Köpekleri” filmini beklemek gerekecektir.
Sonraki dönemlerde çekilen sanat filmlerine damgasını vuran döngüsel kurgu, bizde ya hiç kullanılmaz ya da çok abartılı olarak kullanılır.
Muhsin Bey ve Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni filmlerini diğerlerinden farklı kılan şey belki de verdiği güçlü toplumsal mesajlardır. Her iki filmde de “arayış” teması, üzerinde yeşerdiği değerler zemininden kopartılmadan işlenir. Yavuz Turgul, Senede Bir Gün filminde Ertem Eğilmez’in yaptığı gibi, kahramanları vasıtasıyla geçmişin değerlerine sahip çıkar. Aşk filmleri çeken Haşmet ve batık organizatör Muhsin Bey’in kaderi ortaktır: Vefa duygusunun kurbanı olmak…
Umut filmi çekim tekniğinin mükemmelliği yanında güçlü bir senaryo ve kusursuz bir kurgunun ürünüdür. Filmde ideal toplum düzeninin sosyalizm olduğu mesajı, seyircinin suratına çarpılmak yerine onun bilinçaltına verilir.
Sürü filmi sinemanın dahi çocuğu Yılmaz Güney’in kusursuz senaryosuyla fark yaratmayı başarmıştır. Filmde “sürü” temasının, reel sürüden seyirciye dek uzanan zincirde katmanlar halinde işlenmesiyle, toplumsal gerçeklikten sanata uzanmanın mümkün olduğu gösterilmiştir.
Ömer Lütfi Akad’ın Gelin-Düğün-Diyet üçlemesinin ikincisi olan Gelin’de, memleketinden kopup gelen insanların İstanbul cangılında var olma mücadeleleri belgesele yakın bir gerçeklikle verilir. Karşıtların birbirlerinin özünü içinde taşıdıkları gerçeği, zamanının ötesine geçen bir öngörüyle, seyirci faktörü dikkate alınmadan filmde işlenir.
Uçurtmayı Vurmasınlar filminde ise olay, Barış karakterini canlandıran çocuk oyuncu Ozan Bilen’in gözünden anlatılır. Bu yaklaşım başka pek çok sanat filminde yine karşımıza çıkar. Örneğin Umut filminde toplumsal dönüşüm, arabacı Cabbar’ın gözünden anlatılır.
Pek çok sanat filminde olduğu gibi Masumiyet’te de bir aşk üçlemesiyle karşılaşırız: Hapisten çıkan Yusuf, Uğur ve onun dostu Bekir…
Uzak filminde Rus Yönetmen Andrey Tarkovski’nin Nuri Bilge Ceylan üzerindeki etkilerini görmek mümkündür. Filmdeki boş diyaloglar Quentin Tarantino’nun, ışık oyunları ise Theo Angelopoulos’un izlerini taşır. Zaten bir yönetmenin çağının sanatçılarından etkilenmemesi mümkün değildir. Nasıl ki, sanatın ait olduğu topluma ayna tutması bir gerçektir, sanatçı da içinde yaşadığı toplumun bir ürünü olmak durumundadır.
Uzak filmini sanat filmi yapan şey, tıpkı Sürü filminde olduğu gibi iç içe geçmiş katmanlarıdır. Sıradan bir seyircinin filmi izlerken alacağı mesajla dikkatli bir seyircinin alacağı mesaj farklıdır. Aynı yöntem Yol filminde de görülür.
Hem Gemide hem de Takva filminin en önemli özelliği güçlü oyunculuk ve diyaloglara sahip olmasıdır. Düşük bütçeyle, insanda klostrofobik etkiler yapan sabit mekânlarda çekilen her iki filmde de Erkan Can’ın güçlü oyunculuğu öne çıkıyor.
Düşük bütçeyle çekilen bir başka film Karpuz Kabuğunda Gemiler Yapmak… Film sanat üretiminde “insan” faktörünün ne kadar önemli olduğunun açık bir göstergesidir. Bu filmde yönetmen Ahmet Uluçay büyük kentlerin kenar mahallelerinde, varoşlarda ya da kasabalarda yaşayan küçük insanların, işlenmeyi bekleyen büyük öyküleri olduğunu adeta gözümüze sokar.
Kurulu düzeni reddetmenin çok da kolay olmadığı temasını sürrealist bir üslupla işleyen Çoğunluk filmi, bunu hiç zorlanmadan yapar.
Rönesans filmleri olarak adlandırılan; İstanbul Kanatlarımın Altında, Eşkıya, Mum Kokulu Kadınlar, Hamam, Ağır Roman gibi bazı filmler; belki de iyi bir PR (itibar yönetimi) çalışması sayesinde, hak ettiği ilgiyi görmeyi başarmış ender sanat filmlerindendir.
Sonuçta önemli olan, bir filmin, A Ay’dan Recep İvedik’e dek uzanan yelpazede nereye oturtulması gerektiğidir…
osmanakyol72@hotmail.com
6 Aralık 2024, İstanbul
Yazarın diğer yazıları için tıklayınız.
Sonraki Sayfa »