Fellini Sineması, Rüya ve Zaman: 8 ½ Bu yazının ilk bölümü şuradan okunabilir. “Sinema rüyanın dillerini kullandığından beri rüyalar hakkında konuşmak filmler hakkında konuşmak gibi; yıllar saniyeler içinde geçebilir ve bir yerden diğerine atlayabilirsiniz. Bu görüntülerden oluşmuş bir dil. Ve gerçek sinemada, her nesne ve her ışığın aynı bir rüyada ...
Devamı »Federico Fellini - 8 ½
“8 ½ evrenden daha esrarengiz.”[1] Astronot German Titov Federico Fellini’nin 8 ½ filmi, biçimsel ve içerik olarak geleneksel sinemadan özgün bir şekilde ayrılan, modern ve serbest bir üslupla perdeye aktarılmış sinema tarihinin çok önemli klasiklerinden biridir. Yönetmenin La dolce vita adlı filminden sonra (bu büyük bütçeli film İtalya’da ve tüm ...
Devamı »Federico Fellini’nin Sevdiği Filmler
Fellini’nin çeşitli röportajlarında söz arasında andığı ve sevgisini vurguladığı filmler… 2024: A Space Odyssey (1968, Stanley Kubrick) City Lights (1931, Charles Chaplin) Frankenstein (1931, James Whale) Le charme discret de la bourgeoisie (1972, Luis Bunuel) Maciste all’ inferno (1925, Guido Brignone) Monsieur Verdoux (1947, Charles Chaplin) Otto e Mezzo (1963, ...
Devamı »Akira Kurosawa & Filmleri Üzerine
Federico Fellini: “Çok büyük bir gösteri adamı.” Satyajit Ray: “En önemsiz yapıtları bile insanı şaşkınlıktan alt üst eden bir teknik ustalık örneği.” Steven Spielberg: “Kurosawa filmlerinin bana, güzelliği, yaşam mücadelesini, yaşama sevgisini, yeniden doğuşu, öğrenilen dersleri, ihaneti, görsel metaforları, aksiyonu, enginliği, destansı anlatımı, ince ayrıntıları, rüyaları, kabusları, çocukları, bilgeliği, kaderi ...
Devamı »Charlie Chaplin ve Filmleri Üzerine
Claude Lelouch: “Chaplin’in sineması, bugünkü siyasal sinemalardan daha film indir önemlidir. Bence bu sinemanın modası geçmemiştir.” Eric Rohmer: “Sinemadan bulup çıkarılacak şeylerin hepsinin onun filmlerinin satır aralarında olduğunu sezmek mümkündür.” Vittorio de Sica: “Charlie Chaplin, Mark Donskoy ve Robert Flaherty’nin açtığı modern sinemanın yolu, gerçeklik yoludur.” Federico Fellini: “Buster Keaton, ...
Devamı »Federico Fellini Klasikleri (2) - Roma (1972)
“Uygarlık kenetlenmiş biraraya, altında toplanmış bir yönetimin, Gözüküyor barış içinde binbir yanılsamayla; Ama ölçülüp biçilmiş insan yaşamı Dehşete kapılsa da, durduramıyor bir türlü Kudurmuşçasına arıyor yüzyıllardan bu yana, Kudurmuşçasına arıyor, azgınca, her şeyi yıkarak Varmak için gerçeğin ıssızlığına Elveda Mısır ve Yunanistan, elveda ve elveda Roma!” (W. B. Yeats) Federico ...
Devamı »Federico Fellini Klasikleri (1) - La strada (1954, Sonsuz Sokaklar)
Giriş SanatLog kurulduğundan beri genel olarak klasik filmleri incelemek yolunda seçimimizi yaptık ve bu alışkanlığımız -belki de hastalığımız demeliyim- Federico Fellini’siz olamazdı. Bu nedenle 1954’te gösterime giren ve Oscar’ı alıp götüren bir klasiğin kritiğini yapmadan Fellini’ye girmek kanımca bir eksiklik olurdu. Bu nedenle Fellini sineması adına bir eksiklik hissetmemek için ...
Devamı »Dışavurumcu Sinema Klasikleri (1) - Fritz Lang’ın Metropolis’i
“Emeğin ürettiği nesne, üreticiden bağımsız bir erk ve yabancı bir varlık olarak, ona karşı koyar. Emek ürünü, bir nesne içinde saptanmış ve somutlaşmış emektir; emeğin nesneleşmesidir. Emeğin edimselleştirilmesi, onun nesnelleştirilmesidir. İktisat aşamasında, emeğin bu edimselleşmesi, işçi için kendi gerçekliğinin yitirilmesidir. Nesnelleşme nesnenin yitirilmesi ya da nesneye kölelik olarak; temellük “yabancılaşma” ...
Devamı »Federico Fellini’den Sözler
“Ben gerçeği herkesin kendisinin bulması gerektiğine inanırım. Bana kalırsa, sosyal bir öbek için bir çağrı hazırlamak, ya da herkes için çağrı olacak bir film çevirmek boşunadır. Bir topluluğa hitap edilebileceğine inanmıyorum. Çünkü topluluk dediğimiz nedir ki? Her birinin kendi gerçeği olan belli sayıda bireylerin toplamı. Filmlerimin bir sonu olmayışının ...
Devamı »