Oldboy (2003, Chan-wook Park)
24 Mart 2024 Yazar: admin
Kategori: Manşet, Sanat, Sinema, Yakın Dönem & Günümüz Sineması
Oldboy (2003, İhtiyar Delikanlı) belki de Güney Kore sinemasının günümüzde yükselen bir değer olmasını sağlayan, daha doğrusu kapalı kalmış uzak doğu sinemasının kapısını aralayan bir başyapıt. Bu açıdan bakıldığı zaman kaderi Akira Kurosawa’nın Rashomon’undan farklı değil. Aynı kaderi paylaşan bu filmler, aynı zamanda sırtını batıya, yüzünü güneşe dönmüş bir kültürün uyanış evreleri olarak algılanabilir mi?
Film açıldığı ilk sekanstan itibaren seyircisini kıskıvrak yakalıyor, arka fonda çalan “Look Who’s Talking” parçasıyla da merakı yükselten bir şekilde hazır kıta bekliyor. Yüzü seçilemeyen bir adam, intihar etmek üzere olan bir diğerinin kravatından yakalamış vaziyette konuşuyor: “Ölümünü biraz ertele, sana hikâyemi anlatacağım.” Bu replikten sonra film seyircisini bir kenara itiyor ve olayın kahramanı ile özdeşleşmesini engelliyor. Seyirci boğazından yakalanmış bir şekilde karakterin ağzından sadece hikâyesinin belli bir kısmını dinleyebiliyor.
“Bir hayvandan beter olsam da yaşamaya hakkım yok mu?”
Alfred Hitchcock ve Roman Polanski hayranlığı ile bilinen yönetmen Chan-wook Park, özellikle bu konuda Hitchcock’a ne kadar çok şey borçlu olduğunu gösterircesine, hikâyeyi anlatmaya başlıyor. Sıradan insanların başına hiç de sıradan olayların gelmediğini seyircisine sunmaya başlar filmimiz.
Adı Oh Dae-Su (Min-sik Choi) olan kahramanımız her ne kadar isminin anlamı “insanlarla iyi geçinen” olsa da insanlarla arası iyi olmadığı için seyirci ile bir karakolda tanıştırılır. Ancak karakoldan çıktığı gece belirsiz bir şekilde kaybolur. Özellikle burada şemsiyenin üzerindeki fona dikkat etmek gerek.
Nerde olduğu belli olmayan bir odaya (odanın duvarlarına bakıldığı zaman şemsiye ile aynı zemin-fon ilişkisine sahip olduğunu görürüz) kapatılan Oh Dae-Su’nun 15 yıl boyunca yaşamına tanıklık eder seyirci (Alfred Hitchcock’un Rear Window’unu anmamak işten bile değil). Yaşam tarzına ve neden kapatıldığına dair hiçbir fikri yok iken, bir anda her şeyi yazmaya karar verir. “Vasat bir yaşam sürdüğümü düşünüyordum, ama ne kadar günah işlemişim.” sözleri Oh Dae-Su’nun iç sesinden yansır. Ve film boyunca bize rehber olacaktır Oh Dae Su’nun iç sesi. Neredeyse 15 yıl boyunca kapatıldığı oda kendisi için de bir tür aydınlanmaya ve ileride çıkacağı zamanın hesabını yapmaya ve ne şekilde intikam alacağına karar vermeye yetecek kadar genişlemiştir.
Burada bana göre dikkat edilmesi gereken nokta, Oh Dae-Su televizyon izlerken geçen, bir saniyeden kısa süren karedir. Bu karede Bride of Frankenstein (1935, James Whale) filminden bir sahne görürüz (yaratığın sigara tüttürdüğü sahne). Lakin kahramanımız bir canavara mı dönüşmektedir sorusunu akla getirmiyor değil. Yine yanılsamayı son sahnelerin birinde Oh Dae-Su’nun Frankenstein duruşundan anlarız ki, buna da ileride değineceğiz.
Oh Dae-Su bir şekilde kaçış planı yaparken, hipnoz edilip kendini bir binanın en üst katında bulur. Ve film yine en başa döner. Seyirci sadece buraya kadar anlatılan hikâye ile ilgilenmek zorunda kalır. Gerisini zamanın akışına bırakır.
15 yılın intikamını kimden alacaktır? Nasıl alacaktır? Seyirci bu tür soruları sorarken ilk ipucu gelmiştir. Bir telefon, bir cüzdan ve biraz para derken telefon çalar: Kimsin sen? Beni neden bir odaya kapattın? Kum tanesi ya da bir taş, hiç fark etmez, ikisi de suda batar gibi konuşmalar, zihin bulanıklığına neden olur. Gidip canlı bir ahtapot yemek bazen sağlığa bazen de zihin açıklığına iyi gelir. Lokantada tanıştığı kızın eline dokunmasıyla Dae-Su gerçekle yüzleşmeye de hazırdır artık. Bana göre burada irdelenmesi gereken en önemli konu Alice’in beyaz tavşanı izleyip izlememesinden çok, buna kimin karar vereceğidir. İki insan kader sayesinde mi karşı karşıya gelir, yoksa insanlar iradeleriyle bunu belirleyebilirler mi? Ya da üçüncü şahısların bunu belirlemeye güçleri muktedir midir? Bu soruları sormak bile insanı hipnotize etmeye yeterlidir ki, film de bu saatten sonra seyirciyi de hipnotize etmeye başlar. Kullanılan metaforlar da artık ayyuka çıkmış bir şekilde etrafta dolanmaktadırlar. Neredeyse her tarafta rastlayabileceğimiz (şemsiye-Oh Dae-Su’nun odası-mendil ve hipnotize sahnelerindeki arka fon) zemin-fon ilişkileri izleyiciyi de karakterin kendisini de gerçeklikten çıkarır.
Çorap söküğü gibi her şeyi çözmeye başlayan Dae-Su, sonunda 15 yıl boyunca kapalı kaldığı odanın yerini bulur ve buranın sahibinin dişlerini Vivaldi’nin Dört Mevsim’i eşliğinde söker. Özellikle filmde kullanılan ve soundtrack’te yer almayan tek eser bu. Şiddeti şiirselleştiren bu sahnenin benzerine Stanley Kubrick’in A Clocwork Orange (1971, Otomatik Portakal) filminde rastlamak mümkün. Bu sahne bana göre A Clockwork Orange’da Alex’e Beethoven’ın 9. senfonisi eşliğinde yapılan ruhani işkencenin vücut bulmuş şeklidir. Sonrasında gelen koridordaki enfes tek plan-sekans’tan oluşan dövüş sahnesinin bir kerede çekildiğini de unutmamak gerek. Lakin aldığı yaralar yüzünden yolda yuvarlanan Dae-Su’nun yardımına koşan şapkalı adam, elindeki mendili Oh Dae-Su’ya verir (dikkat, mendilin üzerindeki fon yine aynıdır).
Arayışını sürdüren Oh Dae-Su’nun kimliğine, bilincine ve yaşamına nüfuz eden intikam arayışı artık bir araç olmaktan çıkmış, kendisinin yaşama amacı olarak vücut bulmuştur. İnsanın en ilkel benliğine dönüşe, bir bilinçaltı manifestosuna dönüşmeye başlar film.
Filmin akıbetindeki sorular arttıkça, seyircinin zihni de bulanmaya başlar, ancak kendisini izletmeyi başaracak kadar bilinçleri ayakta tutar. Ta ki intikam alınacak kişi, “Kimsin sen?” sorusunun yanıtı, cevap bulana kadar. Henüz filmin ortası olmasına rağmen Oh Dae-Su’yu odaya kapatan kişi kendini ifşa eder. Bana göre Alfred Hitchcock’un Psycho (1960, Sapık) filmindeki ana karakterin filmin ortasında öldürülmesiyle eş değer bir sahnedir. Filmin bitimine 1 saat gibi bir zaman kalmışken Lee Woo-jin (Ji-tae Yu) ile tanıştırılırız. Ancak Oh Dae-Su’nun, ne yapacağını bilememekle birlikte, henüz intikam için belli bir planı yoktur. Çünkü içini kemiren, intikam almaktan çok, neden odaya kapatıldığıdır. Merak duygusu insana en ilkel zamandan miras kalmış ve gelişmesine katkıda bulunmuş bir duygudur. Filmin kopuş anı bu andır nedense. Lee Woo-jin, Oh Dae-Su ile oyun oynarken, seyirciyle de yönetmen arasında bir oyun başlatılır. Yanlış sorular ve yanlış cevaplar her şeyin tekrardan başa dönmesine yol açar. Kahramanımız artık “intikam”dan uzaklaşmış ve sorduğu sorulara cevap arayışına başlamıştır. Burada sorduğu en önemli soru ise “Neden bir odada 15 yıl boyunca kilitli kaldım?”dır.
15 yıllık acının nedenini bulması için 5 günü vardı Oh Dae-Su’nun. “Vasat bir yaşam yaşadığımı sanıyordum, meğer ne kadar günah işlemişim.” sözünün altında ezilmeye başlar ve her şey yavaş yavaş aydınlanmaya başlar kendisi için. Artık bilinçaltındaki her şey teker teker su yüzüne çıkmaya ve daha önce işlemiş olduğu günahların kefaretini ödetmeye başlar, bunu çok sonradan anlayacaktır. Özellikle geçmişe ve bilinçaltında yaptığı yolculuklara ait sahneler sinema antolojilerinde yerini çoktan almıştır. Görülmemesi gereken şeyleri görmüş bir liselidir artık Dae-Su. Lee Woo-jin’in kızkardeşine olan tutkusunu, aşkını sergilediği geçmiş, yavaş yavaş canlanır. Yaşanılan yasak aşkın ehemmiyetini kavrayamayan küçük Dae-Su bunu herkese anlatır.
Mitoloji görüp görülecek insan davranışlarının bir nevi tezahürüdür. Yaşanılan ve hissedilen pek çok duygu ve olaylar bütünüyle mitolojide anlatılmıştır. Aynı şekilde birçok olay tek tanrılı dinlerde de vuku bulmuştur. Kabil’in kız kardeşini sevmesi ve onun uğruna ağabeyi Habil’i öldürmesi, bu tür cinayetlerin ilki olması açısından önemlidir. İnsanlar genleriyle birbirlerine birçok miras bırakırlar: Tam da burada “Günahlarımız da miras yoluyla geçebilir mi?” sorusu karşımıza çıkar. Aynı şekilde Hz. Âdem’in cennetten kovulmuş olması ve o günahın kefaretini insanoğlunun çekmesi, bir nevi bize kalan miras-günah değil midir?
Mitolojik değerlerin parantezini açtığımız zaman, karşımıza Freud’un ileri sürmüş olduğu ve içgüdüsel kavramı altında ortaya çıkan Elektra ve Oedipus kompleksleri, yine aynı şekilde, aynı çatı altında ortaya çıkar.
Şimdi düşünüldüğünde ister tek tanrılı dinlerde olsun, ister çok tanrılı dinlerde olsun, insanın bilinçaltında yatan ensest ilişkiler her zaman bir kapalı kutu olarak ve bir tabu olarak kalacaktır. Lakin Oldboy tam da burada devreye girer. Sinema tarihinde anlatılan ya da en azından kıyısından köşesinden değinilen bir konunun üzerine gitmiş ve bunu bir intikam hikâyesi ile örtmüştür.
Oh Dae-Su neden kapatıldığını bulmuştur. Lee Woo-jin’in kaldığı binanın en son katına gider, hesaplaşmak için, bir kez daha. Bütün gerçekler dökülür ortaya, bazı gerçekler ise kutuda kapalı bir şekilde kalacaktır. Kahramanımız Woo-jin ile yaptığı anlaşma sonucu, gerçeği bulduğu için, kendisini öldürmesini ister. Ama karşısına bir problem daha çıkar. Yanlış soruları seyircinin de sormasına neden olan “Beni neden 15 yıl bir odaya kapattın?” yerine “Beni neden bıraktın?” sorusu bir anda kafaları karıştırır. Her şey aydınlanmaya başlamıştır usul usul. Dae-Su’nun önünde bir kutu vardır (zemin fon ilişkisine dikkat: şemsiye-mendil-oda ve kutu). Kutuyu açtığında ise Dae-Su için tüm kötülükler kutudan çıkmaya başlar artık. Pandora’nın kutusunu yine bir erkek açmıştır. Önündeki aile albümünü açtıkça, restoranda tanıştığı kızın kendi öz kızı olduğunu anlar. Koskocaman bir sessizlik kaplar ortalığı, çığlıklar duyulmaz olmuş, dudaklar mühürlenmiştir. Kendi öz kızıyla bilmeden yatağa girmiştir Oh Dae-Su! Ve bize kalmış mevrus günahın son halkasını da tamamlamıştır böylece. Ancak diğer tarafta duran kızının önünde de aynı kutu vardır. Açılacak mı yoksa kapalı mı kalacak? Pandora’nın kutusu açıldığında nasıl bütün kötülükler dünyaya yayıldıysa ve kutunun dibinde kalan umut sayesinde bu kötülüklere karşı dayanıyorsak, aynı şekilde bazı gerçeklerin de kutuda kalması gerekir. Bunu feyz alan film, Mido’nun (Dae-Su’nun kızı) kutusunun açılmasına izin vermez. Ve gerçekler saklı kalır. Bunu bilen Oh Dae-Su makasla dilini keser. Bütün bu günahları başına açan patavatsızlığının bedelini bu şekilde öder.
Film 120 dakika boyunca devam eder. 110 dakika boyunca Oh Dae-Su’nun intikam filmini izledikten sonra, son 10 dakikada U dönüşü yapar ve Lee Woo-jin’in aşk öyküsüne dönüşür.
Filmin Türkçe adı İhtiyar Delikanlı olarak çevrilmiştir (Oh Dae-Su’nun odaya kapatıldığı sahnelerin birinde şunu der Dae Su: İnsanın yüzü 3 ay içinde kırışıklarla doluyormuş). İlk tanıştırıldığımız sahnede neredeyse bir sünepe olan karakter, odaya kapatılıp bırakıldıktan sonra, yüzündeki farklılaşma, onu yaşlı bir adama, son sahnede ise tamamen bir ihtiyara çevirmiştir.
Film yine bu şekilde bitmez, “Bir hayvandan daha aşağı olsam da yaşamaya hakkım yok mu?” sözleri bu sefer hipnozu gerçekleştiren doktorun ağzından dökülür. Anlayacaksınız ki kahramanımız artık dilsizdir. Ve her şeyi unutmak, canavarı bilincin en karanlık diyarlarına sürüklemek için, bir kez daha hipnoz olmayı seçer Dae-Su. Yine Woo-jin’in en üst katında beklemektedir (burası dikkat edilmesi gereken sahnelerden biridir, zira ışık oyunlarıyla hareketsiz duran Oh Dae-Su’nun silüeti Frankenstein’i andırmaktadır). Canavar bu sekanstan sonra ölmüştür. Gerçeği bilen tek kişi de yok olmuştur artık.
Filmin müziklerine kısaca değinmemize rağmen özel bir ayrıntıyı da paylaşmadan tamamlanamazdı bu yazı.
Gerçekten çok ilginç bir rastlantı mı desem, isteyerek mi seçilmiş mi desem bilemiyorum. Lakin Look Who’s Talking parçasıyla bana göre sinema tarihindeki en iyi giriş sekanslarından birine sahip sahnesi ile muhteşem bir bağdaş kuruyor. Tabii son sahnede çalmaya başlayan The Last Waltz ile bitiyor. Filmdeki parçaların hepsi Jo Yeong-Wook tarafından bestelenmiştir.
Parçaların bütün isimleri sinema dünyasının birbirinden güzel filmlerinin isimleridir ayrıca. The Big Sleep’ten (1946, Büyük Uyku, Howard Hawks) tutun Breathless’a (1960, Serseri Âşıklar, Jean-Luc Godard) kadar. Burada dikkat edilecek nokta, parça isimleri ile aynı anda gelen sahne uyumudur.
Oh Dae-Su kızını ararken arka planda “The Searchers” çalar. Ya da Le Woo-jin’in kız kardeşiyle sınıfta yalnız başlarına koşturdukları sahnede “Breathless” çalar. Bildiğiniz üzere Godard’ın À bout de souffle filminin İngilizce ismi Breathless’tir. The Last Waltz (1978, Son Vals), Martin Scorsese’nin müzikal yapıtlarından biridir. Her parça bir filmin ismine ve o filmin anlamına tekabül eder. Yine Oh Dae-Su’nun çocukluğuna geri döndüğü sahnede Lee Wo-jin’in kız kardeşi bisiklete binerken bisikletin zil sesinin ardında For Whom the Bell Tolls çalmaktadır. Çanlar bu sefer Oh Dae-Su için çalmaktadır…
Yazan: Kusagami
Editör (sinefil78) on Sal, 24th Mar 2024 3:28 am
İşte çokboyutlu / çokkatmanlı bir inceleme daha…
Ben metni üç kez okudum. İlk okuduğumda münakaşasını yapmıştık Kusagami ile, hayli faydalı olmuştu. İlk günah, oedipus ve elektra kompleksi, dinsel aşırılık gibi temaslar metni zenginleştiriyor. Günümüzde hala felsefenin ve de başka disiplinlerin film analizlerine bulaşmasını hazmedemeyen bir “kütle” var. Umarım bu yazıyı okuyunca fikirleri değişir. Nitekim kişi, okumak isteyeceği tür ve tarzda yazılar yazmalı; zaten bu minvalde eleştiri geliştirenlerin çoğunluğunun yazılarını bir vakit okuduk ve okumaktan da çoktandır vazgeçtik… Bu ölçekteki yazıların kalıcı olduğu, yeri geldiğinde de çok önemli çevrelerin dikkatini çektiği gerçeği ise ortada.
Ufuk açıcı analizlerin için tekrar teşekkürler dostum.
Türkan Yılmaz on Sal, 24th Mar 2024 7:50 am
İlk izlediğimde epey sarsılmış, üzerimdeki şoku uzun süre atamamıştım. İzleyip de kolay kolay unutamayacağınız, sizi uzun süre rahatsız eden filmler vardır ya Oldboy da öyle bir film işte.
leo on Per, 26th Mar 2024 7:27 am
Bilmeyerek de olsa ensest ilişkiyi böyle çarpıcı bir biçimde anlatan kaç film vardır bilmiyorum. Sanırım Oldboy bu açıdan sinema tarihinde bir ilktir. Filmin bu özelliği özdeşleşim ilkelerini de bertaraf ediyor. Sinemanın gücü bu olmalı.
persona on Cum, 27th Mar 2024 4:51 pm
Güney Kore sineması sanırım altın çağını yaşıyor. Chan-wook Park, Kim Ki-duk, Chang-dong Lee ve Kim Ji-woon gibi birçok usta isim bu sinemayı canlandırdılar ve biz de bu sayede çok iyi filmler izledik.
Güzel bir çözümleme Kusagami, eline sağlık.
operadaki sessizlik on Cts, 28th Mar 2024 5:31 am
Eline sağlık öncelikle, beğenerek okudum…
Oh Dae-Su’nun filmin son karesindeki gülüşü bende olayları anımsadığı, tamamen unutmadığı izlenimini uyandırdı. Ama Freud da “mutlak unutma” diye bir şeyin imkansızlığından bahseder. Hafıza kaybından bahsetmiyorum, o ayrı bir konu. Sağlıklı insanın “mutlak unutma”sı mümkün değildir. Hipnozla, bir aygıtla veya ameliyatla beynin bir bölümünün alınarak unutmanın mümkün kılınabileceği meselesi de bir yana, karakterin gülüşünün filme bile isteye eklendiğini düşünüyorum. “Mutlu Son” mantığının bu yolla geçersiz kılındığını düşünüyorum. Zaten ağır trajedilerin de unutulmaması gereklidir, yaşananlar “bastırılabilir” belki lakin “mutlak” unutulmamalıdır. Bu fikir kulağa mazoşistçe gelebilir…
Sen ne dersin Kusagami?
kusagami on Cts, 28th Mar 2024 1:30 pm
zaten trajedinin anlamını çözümlediğimizde ortaya ”çözümlenemeyen olay” olarak ortaya çıkar. trajediyi trajedi yapan çözümsüz olması ve bir şekilde kadere, kör talihe olan inançtır. sophokles’in oedipus trajedisinde bu yatar.
filmde oh dae su, köpeğiyle birlikte intihar eden adamın sahnesinde şunu der: ”gülerseniz herkes sizinle güler, ağlarsanız tek başınıza ağlarsınız” ve film boyunca oh dae su ağlamaklı olduğu sahnelerin hepsinde -kızını aradığı sahnede, köpekli adamın araba üzerine düştüğü sahnede ve son sahnede- tam ağlamaklı olurken sadece dişlerini gösterir.
son sahnedeki çözümlemede oh dae su’nun yüz ifadesi açık uçlu bırakılmasına rağmen, dikkatle incelendiğinde aslında unutmadığını gösteriyor, ki psikiyatrist bayan ona ”hipnozun ters tepebileceğini ve canavar öldükten sonra eski hatıralardan kalıntılar kalabileceğini ifade ediyor” ve bu cümlenin adeta vücut bulmuş hali oh dae su’nun yüzünde beliriyor.
film zaten başlıbaşına bir bilinçaltı kompozisyonu şeklinde ilerliyor. oh dae su sadece unuttuğu için (lee wo jin’in onu odaya kapatma sebeplerinden biri) cezalandırılıyor. ve lee wo jin’in amacı oh dae su’ya yaptığı günahı hatırlatmak. intikam duygusunun bir nebze önüne geçiyor bu duygu.
operadaki sessizlik on Pts, 30th Mar 2024 4:20 am
Elbette, katılıyorum.
Tabii Oedipus’un trajik öyküsünü referans göstermen de önemli. Bu öyküde Oedipus gözlerine mil çektirmişti. Oldboy’da da başkahraman dilini kesiyor. İkisi de farklı kulvarlarda değerlendirilebilecek öykülere sahip, hatta hiç uyuşmadıkları bile söylenebilir ama kahramanların trajedisi sanırım evrensel olarak ele alınabilir.
kusagami on Pts, 30th Mar 2024 10:50 pm
ve bu evrenselliği özünde öncelikle bir insan (hayvani) olmasında yatıyor.
reşat on Paz, 16th May 2024 1:22 am
son sahnede öz kızı ile birlikte olmak için mi hipnozla hafızayı sildiriyor, onu merak ediyorum ben. yoksa sildirdikten sonra mı kız bunu buluyor, yani ilişki yaşamaya karar verip de vicdanını rahatlatmak için hafızayı sildiriyorsa ensest ilişkiyi kabul ediyor demektir.
kusagami on Paz, 16th May 2024 4:01 am
filmin söyleminizdeki kilit noktasını wo jin karakteri açıkça ifade etmektedir sanırım.
‘ben ve kızkardeşim herşeyi bilerek birbirimiz sevdik. peki siz aynısını yapabilir misiniz?’
burada wo jin karakteri toplumun ya da ahlakın kendisine ulaşamadığı bir alana girmiştir. tıpkı yunan mitolojisindeki tanrılar gibi. orda da tanrıların kendi aralarındaki ensest ilişkiyi hoş görmelerine rağmen, insanlar arası ilişkide bunu lanetlediklerini hatta cezalandırdıklarını görüyoruz. tıpkı zavallı oedipus gibi. dae su karakteri de asla tanrısala ulaşamadığını, eşiği geçemediğini, freud’çu bir tabirle cinsel ilişkiye girebilmek için ‘tiksinti’sini, ‘utanma’sını, toplumsal cinsel normları geçemediğini görüyoruz. bunu geçtiğini farkettiği anda -ki filmde bu bahsettiğiniz sahneye karşılık gelir- geri adım atmaya, bildiği şeyleri unutmaya çalışır.
wo jin’in sorusu bu sahnede olumsuzlanır ve dae su aslında şöyle bir cevap verir: ”hayır, ben ve kızım arasındaki ilişkiyi herşeyi göze alarak sürdüremem.”
dae su burada istemediği şeyleri hipnotizmayla bilinçaltına iter ki bir anlamda bu bizim en ilkel bilinç(altı) uzantımız id’imizdir. dae su herşeyi ‘canavar’ olan id’in üzerine atarak vicdanını rahatlatmaya çalışır. ancak ego’sunun buna izin vermediğini son karedeki şeytani gülümsemesinden anlarız.
dae su’nun dediğiniz üzere vicdanını rahatlatmak amacıyla unutmaya çalıştığını söyleyebiliriz. ancak asıl sorun ensest ilişkinin burada tek taraflı olarak kabulünün geçerli olamayacağıdır. sonuçta insan bir şeyi bilinmez olduğu için bilmiyorsa ortada ensest bir ilişkinin varlığından- karakterlerin bakış açısına göre- söz edemeyiz. mesela ilişki mido açısından ensest değildir. bizler seyirci olarak yine toplumsal bir ahlaka itildiğimiz için öyle düşünürüz. yani dae su gibi düşünürüz.
umarım yeterince yardımcı olmuşumdur.